Stichting Fioretti Teylingen

Organisatie

De sinds 2000 vanuit een fusie ontstane Stichting Fioretti Teylingen is van onderscheidende betekenis voor de leerlingen en samenwerkingspartners in de regio Duin en Bollenstreek. Onder de stichting vallen zes scholen voor voortgezet onderwijs die als een ‘netwerk van scholen’ met elkaar verbonden zijn. De in totaal circa 5.000 leerlingen die de scholen dagelijks bezoeken, vormen een mooie afspiegeling van de samenleving. 700 medewerkers telt de stichting. Diversiteit, toegankelijkheid, sterk ontwikkelde identiteit en mooie tradities zijn woorden die de scholen van de stichting typeren en daarin ook onderling verbinden.

Challenge

Als Directeur bedrijfsvoering ben ik verantwoordelijk voor de afdelingen Financiën, ICT, P&O en Facilitair/Inkoop geweest. Belangrijkste opdracht is een verdere professionalisering van deze afdelingen. Om de directies van de scholen beter te kunnen ondersteunen is er aandacht voor de verbetering en innovatie van de ondersteunende dienstverlening, kwaliteits- en procesbeheersing, ontwikkeling van medewerkers en duurzaamheid. Er is een continue aandacht nodig tussen wat de scholen vragen en wat vereist is in de verdere doorontwikkeling van de afdeling.

Beschrijving en resultaat

Het budgetteringsproces en rapportages zijn samen met de controller vormgegeven in een nieuw systeem. En er is aandacht geweest voor het ontwikkelen vaardigheden op dit gebied voor de directies. Financiën heeft verder het contractmanagement en factuur afhandeling sterk verbeterd om het volledige “purchase to pay”-proces verder in te kunnen richten. Door P&O zijn de processen verder verbeterd, is het functiebouwwerk vernieuwd en er is een nieuw hoofd P&O aangetrokken, om de HRM-strategie verder uit te werken. Binnen ICT is het ITIL-framework verder doorgevoerd wat tot een aanmerkelijke performance verbetering heeft geleid. Ook is in samenwerking met de Digicoaches een digitale vaardigheidsscan uitgevoerd. De output van deze scan geeft aan op welke gebieden SFT zich nog dient te ontwikkelen en op welke manier de medewerkers deze kennis tot zich willen nemen. De samenwerking met de scholen is samen met de 1ste lijns medewerkers verbeterd en zijn er mooie projecten gerealiseerd. Het facilitair team heeft zich ontwikkeld, waarbij de locatiemanagers hun competenties ook voor andere locaties inzetten. Ook is het Meerjaren onderhoudsplan (MJOP) verder verbeterd. Inkoop heeft door clustering van opdrachten goede deals kunne afsluiten.