Nieuwste inzichten over innovatie en digitale transformatie

doorEli Berkelmans

Dé winst op Zandvoort

“F1 is toch 70 rondjes achter elkaar rijden”. Zo herinner ik mij de uitspraak van de directeur van SAMSON toen de zaakwaarnemer van Jan Lamers hem probeerde te interesseren voor sponsoring. In de kern een juiste samenvatting, het gevecht om de eerste plaats was geweldig. Maar daarom heen…. Juist ook daarom heen.
‘s Ochtends ben ik op de fiets gestapt en zag een niet aflatend lint van enthousiaste F1-liefhebbers het fietspad naar Zandvoort nemen. “We hebben er nu 27 km opzitten…” riep een jonge enthousiasteling die op haar Van Moof fiets, bestickerd met het Duinrell-logo ons voorbij ging; “nog 10” dacht ik. Vaders met hun glunderende kroost, nauwelijks van de lagere school, hard trappend naar het circuit. Langs de route de ondernemers die vaak op innovatieve wijze in de slipstream van deze entourage weer gas konden geven. Wat een positieve vibe. Kippenvel. De winst van Max is geweldig. De echte winst zit hem vooral in het geweldige enthousiasme van alle mensen die lekker meer dan 20 km (of nog meer) afleggen voor een evenement (en ’s avonds opnieuw). En vooral voor al die ondernemers, met Bernard voorop, die hun nek uitsteken om dit fantastische evenement te realiseren en Nederland een geweldige dag te bezorgen. Dan de dag erna gewoon nog even je troep opruimen (foto Haarlems Dagblad). Daar kunnen de badgasten die wat minder om de F1 geven nog een voorbeeld aan nemen.

doorEli Berkelmans

We’re building planes in the air

Leestijd: ongeveer 4 minuten.                                  Houd mij op de hoogte.

Toen ik mij ging toeleggen op het verbeteren, transformeren van organisaties vond ik dat een inspirerend filmpje. En eerlijk gezegd ook een beetje Amerikaans, met een gefakete traan die wordt weggepinkt. Maar desalniettemin toonde ik het regelmatig in mijn Powerpoint-presentatie aan de organisaties om de setting van onze ontdekkingstocht te presenteren. En eigenlijk is de universele uitdaging van exploratie en exploitatie nu weer actueel. Recent herinnerde ik mij weer in een compact linkedin artikel waarin Deen supermarkten aangeeft dat om toekomstbestendig te zijn forse financiële inspanningen nodig zijn. De analyse daarbij is dat er lang op verrichten en verbeteren en minder op vernieuwen en veranderen.

Meer lezen
doorEli Berkelmans

Koers houden in stormachtige tijden.

Leestijd: ongeveer 4 minuten.                                  Houd mij op de hoogte.

Vandaag is het precies een half jaar geleden dat bij de eerste patiënt in Nederland corona is vastgesteld. Grote veranderingen hebben plaatsgevonden sindsdien; zowel in de private sector als de publieke sector. Ook in het onderwijs is enorm snel actie genomen om continuïteit te bieden. Digitaal lesgeven is snel doorgevoerd. Digitaal onderwijs zie je wel in een breed aantal verschijningsvormen. Van het digitaal opgeven welke stof door moet worden doorgenomen en welke opdrachten daarbij horen, het lesgeven voor de camera middels zoom/teams/hangouts, tot het toepassen van nieuwe middelen die diverse platformen bieden (flipping the classroom, digitaal toetsen). Nieuwe initiatieven zijn snel doorgevoerd en dragen daarbij aan de nieuwe realiteit. Tijd voor reflectie is er dan niet. Het huis stond in brand.

De visie op onderwijs vertalen naar een visie op digitale vaardigheden bij leerlingen en digitaal bekwame leraren biedt dan een goede leidraad. Zowel binnen individuele scholen als scholengemeenschappen. 

Meer lezen
doorEli Berkelmans

Waarom Innovatie Labs falen en hoe u ervoor kunt zorgen dat dat niet zo is

Leestijd: ongeveer 6 minuten.                                  Houd mij op de hoogte.

Dat de zorg voor enorme uitdagingen staat is evident. Volgens Margriet Schneider, voorzitter van de raad van bestuur van het Universitair Medisch Centrum Utrecht vindt bijna de helft van de huidige zorg over 10 jaar thuis plaats[1]. Dat vraagt om een enorme inspanning en kan niet los gezien worden van innovatie.

Gelukkig maken vrijwel alle zorginstellingen vandaag de dag werk van innovatie. Dit varieert van innovatielabs, een vergaderruimte met plaknotities of scrumborden tot digitale boardrooms. Dat is in het algemeen geweldig nieuws. Innovatielaboratoria kunnen een veilige plek zijn voor organisaties om experimenten uit te voeren en medewerkers de ruimte en het vertrouwen te geven vernieuwend te werken. Dit is vooral een belangrijke investering voor sterk geïnstitutionaliseerde instellingen of bij het werken met sterk gereguleerde protocollen. De vraag is of ze ook daadwerkelijk waarde toevoegen? Volgens een rapport van Capgemini komen de meeste innovatielabs – tot 90% – hun belofte niet na[2].

Meer lezen
doorEli Berkelmans

AI: van uitzondering naar regel

Leestijd: ongeveer 7 minuten.                                  Houd mij op de hoogte.

AI in de zorg 

De toepassingen van data gedreven services gebaseerd op Artificial Intelligence (AI) in de zorg hebben als doel beslissingen bij diagnostiek en behandeling te ondersteunen. Ook voorspellingen kunnen hier de professional helpen. Alleen in het geval van de ondersteuning van administratieve en meer logistieke uitdaging kan het doel van AI zijn om de professional te vervangen en vrij te maken voor kerntaken. Tenslotte levert AI inzicht in processen zodat men op basis van voorspellende waarden veel beter mensen en middelen kan inzetten.

Er is dan ook geen reden tot angst voor het verlies van banen of menselijk contact tussen arts en patiënt.

Meer lezen
doorEli Berkelmans

Zorg moet andere businessmodellen implementeren

Leestijd: ongeveer 7 minuten.                                  Houd mij op de hoogte.

Vergelijkbaar met disruptors als AirBnB en Uber zijn digitale leiders in staat technologie in te zetten om te innoveren. Maar in tegenstelling tot disruptors doen zij dat succesvol vanuit bestaande organisaties. Wat leert de zorg hiervan?

Innovaties zijn noodzakelijk om de zorg in de Nederland op een kwalitatief hoog niveau èn betaalbaar te houden. De inzet van smart tech, big data, cloud computing en Artificial Intelligence (AI) jagen deze innovaties aan. 

De vele start ups maar ook gevestigde leveranciers van de zorgtechnologie introduceren vrijwel dagelijks nieuwe toepassingen, inzichten en digitale platforms.  Naar verwachting maakt dit de zorg effectiever, doelmatiger en patiëntgerichter. Maar  technology push alleen zorgt niet voor de noodzakelijke adaptatie in bestaande organisaties. Vier zaken dienen onder de loep te worden genomen: het businessmodel, de waardepropositie, wendbaarheid en innovatiekracht.

Business model; de patiënt als ordenend principe.

Meer lezen
doorEli Berkelmans

7 tips om snel op te schalen

Leestijd: ongeveer 5 minuten.                                  Houd mij op de hoogte.

 Digitale leiders ontwerpen en ontwikkelen vastberaden de processen en genereren daardoor hoge snelheid in innovatie. Digitale leiders zijn in tegenstelling tot nieuwe ondernemingen als Uber en Spotify, ondernemingen die in staat zijn zich snel aan te passen. Zij weten wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen. Binnen de zorgsector werkt men vanuit een sterk geprotocolleerde omgeving die over schotten of afdelingen heen moeten werken is en dat is een grote opgave. Toch is dit precies de opgave waarvoor de zorg zich de komende 10 jaar gesteld ziet. De digitale transitie gaat hard en vraagt veel van zorgprofessionals. Hoe kun je het tempo bijbenen en opschaling van betekenisvolle vernieuwingen realiseren?. De sleutel ligt in breed gedragen plan met kort-cyclische verandertrajecten die snel resultaten geven. Hierbij vindt u het 7-tal aanbevelingen om snel te schakelen.

Medewerkers willen het “wat” én “waarom” weten

Definieer duidelijk waarom uw zorginstellingen zich moet vernieuwen en kies het gemeenschappelijk doel. Vanuit welk perspectief wordt de verandering van zorgprocessen vormgegeven. Maak de medewerkers aannemelijk waarom dit juist nu belangrijk is. Zonder een duidelijk doel en een gevoel van urgentie is de verandering van zorgprocessen een kostbare afleiding die weinig of geen relevante oplossingen biedt.

Verandering is de constante

Meer lezen
doorEli Berkelmans

Patient included; opdat wij nooit vergeten voor wie we werken…..

Leestijd: ongeveer 6 minuten.                                  Houd mij op de hoogte

Patiënt wordt klant

Het creëren van klantwaarde in de zorg is trending en terecht. Nederland is een van meest individualistische landen ter wereld. Wij willen allemaal onze persoonlijke doelen bereiken, onafhankelijk en uniek zijn. Mensen halen hun geluk en voldoening uit persoonlijke gewaardeerde ervaringen, waarbij we, steeds mondiger, opkomen voor ons eigen belang. Dit doen we met social media, als we consumeren, in relaties, bij ons werk maar ook als we zorg nodig hebben. Met als maar verdergaande individualisering ontstaat de behoefte voor zorg a la carte. Meneer Heijn wist het al en plaatste een standbeeld voor zijn instelling. De slimme toepassing van digitale technologie is de belangrijkste drijvende kracht om klantwaarde te realiseren. 

De patiënt doet het al, de zorg is aan zet

Patiënten worden steeds kritischer en meer uitgesproken. Naast de beste zorg verwachten we betere informatie, keuze op maat en de relevante medische gegevens te ontvangen.  We wennen snel aan de services geïntroduceerd door bedrijven als Apple, Uber, Alibaba, Amazon, Tesla en dergelijke. Het is waarschijnlijk dat we ons meer als klanten zullen gedragen bij het verkrijgen van medische behandelingen bij de huisarts, in het ziekenhuis of het revalidatiecentrum.

Meer lezen
doorEli Berkelmans

Zorg kan leren van digital leaders

Dit is het eerste artikel in de reeks. Elke drie weken ga ik in op de zes bouwstenen voor verantwoorde digitale transformatie.

Verstoring van de markt door digitale bedrijfsmodellen werd geïntroduceerd door start-ups als Airbnb en Spotify. Zij gebruiken digitale technologieën, creëren nieuwe business en kunnen snel opschalen. Als gevolg hiervan veranderen traditionele markten in hoog tempo, ook de zorg. Digitale leiders zijn in staat hun organisatie aan te passen aan deze ontwikkeling. Zorginstellingen kunnen van deze leiders leren door te kijken hoe zij te werk gaan. Hun innovatiekracht is gebaseerd op zes bouwstenen.

Digitale disruptie is het sterkst aanwezig in sectoren waar het product of de service in hoge mate virtueel is geworden, denk aan muziek en boeken, of waar men gebruik maakt van bestaande infrastructuur, zoals Airbnb en Uber. Maar het fenomeen duikt op in alle sectoren. Vandaar dat ook Apple, Amazon en Google zich melden op de zorgmarkt. Zij gebruiken digitale technologie om businessmodellen te veranderen en razendsnel op te schalen. Dit betekent dat traditionele organisaties nu veel sterker moeten inzetten op digitaal transformeren om daarin mee te gaan. 

 Zes bouwstenen voor verantwoorde digitale transformatie


Meer lezen
doorEli Berkelmans

Agile; handle with care

(fr)agile!

“Overtuigen is al gebeurd, het gaat nu vooral om het toepassen van e-health op alle plekken waar dat nog niet gebeurd”. Dat stelde Erik Gerritsen in zijn toespraak op de ICT-Health conferentie in Den Haag. Opschalen klinkt plausibel maar toch blijkt met name in de zorg er een kloof tussen het bewustzijn om te veranderen en de capaciteiten om het beoogde doel te realiseren zeer hoog. Het toepassen van nieuwe technologie in werkprocessen vereist meer dan positieve energie. Digitale transformatie is een uitdaging.

Veel nieuwe oplossingen in e-health zijn ontwikkeld volgens de agile methodiek; met kleine multidisciplinaire teams van klant en leverancier werken aan een minimal viable product (MVP) om een knelpunt op te lossen. Anders dan een epd-implementatie, waarin een grote uitrol plaatsvind (big-bang) met bijgaande toegepaste methodieken, zijn deze methoden niet geschikt. Daarom 5 tips om op te schalen.

(meer…)