Waarom Innovatie Labs falen en hoe u ervoor kunt zorgen dat dat niet zo is

doorEli Berkelmans

Waarom Innovatie Labs falen en hoe u ervoor kunt zorgen dat dat niet zo is

Leestijd: ongeveer 6 minuten.                                  Houd mij op de hoogte.

Dat de zorg voor enorme uitdagingen staat is evident. Volgens Margriet Schneider, voorzitter van de raad van bestuur van het Universitair Medisch Centrum Utrecht vindt bijna de helft van de huidige zorg over 10 jaar thuis plaats[1]. Dat vraagt om een enorme inspanning en kan niet los gezien worden van innovatie.

Gelukkig maken vrijwel alle zorginstellingen vandaag de dag werk van innovatie. Dit varieert van innovatielabs, een vergaderruimte met plaknotities of scrumborden tot digitale boardrooms. Dat is in het algemeen geweldig nieuws. Innovatielaboratoria kunnen een veilige plek zijn voor organisaties om experimenten uit te voeren en medewerkers de ruimte en het vertrouwen te geven vernieuwend te werken. Dit is vooral een belangrijke investering voor sterk geïnstitutionaliseerde instellingen of bij het werken met sterk gereguleerde protocollen. De vraag is of ze ook daadwerkelijk waarde toevoegen? Volgens een rapport van Capgemini komen de meeste innovatielabs – tot 90% – hun belofte niet na[2].

Sommigen gaan nog wat verder. Andy Howard, stelt in Business Insider[3]dat “Deze ‘labs’ houden het bestuur en de aandeelhouders tijdelijk rustig en geven een antwoord op “wat doe je aan innovatie?” Totdat ze uit elkaar vallen.” Dan verwordt een innovatielab gewoon tot een schaamlap.Dat is op zijn minst verontrustend omdat financiële middelen schaars zijn binnen zorginstellingen en een goede besteding enorm waardevol is, juist waar het om innovatie gaat.

Simone Bhan Ahuja beschrijft in Harvard Business Review[4]drie belangrijke redenen waarom innovatie in veel laboratoria tekortschiet. 

Gebrek aan afstemming met de strategie

Legendarische innovatieruimtes zoals Xerox PARC en Bell Labs kunnen beelden oproepen van extreme geheimhouding en volledige isolatie van de corebusiness. Dat soort scheiding kan belangrijk zijn, vooral in bedrijven waar bureaucratie de neiging heeft nieuwe ideeën te neutraliseren. Maar scheiding alleen is zelden een probleem. Het probleem is meestal dat het innovatiecentrum geen duidelijke strategie heeft die is afgestemd op die van het bedrijf. Vult het de huidige en toekomstige activiteiten aan of verstoort het ze? 

Simone’s bedrijf Blood Orange beveelt aan om “van/ tot” -uitspraken te gebruiken. Bijvoorbeeld: “We willen van veel kleine experimenten naar het plaatsen van enkele grote innovatie-investeringen in lijn met strategie,” of “We willen van het hebben van een beperkt aantal innovaties naar het kunnen testen van veel nieuwe ideeën vanuit de breedte van de organisatie. “

Toegepast op de zorg; van zorgbestuurders wordt verlangd dat zij ambidextere organisaties aanturen. Belangrijke vragen daarbij zijn “Hoe zal het lab de intrapreneurs (interne ondernemers) ondersteunen die het harde werk doen om nieuwe ideeën naar voren te brengen en uit te voeren op niet-geklasseerd grondgebied? Hoe zal het lab nauwe banden mogelijk maken met de eindgebruikers of klanten voor wie deze ideeën een probleem zullen oplossen?”  Mensen, samen met hun passies en doel, vormen de kern van de meest succesvolle innovatie-initiatieven.

“It would be better if everyone would work together as a system, with the aim for everybody to win”
–W. Edwards Deming

Gebrek aan parameters om succes bij te houden

Innovatie moet worden aangedreven door veel meer dan hippe stoelen en cafeïne. Labs verliezen tenslotte hun glans in de ogen wanneer ze na verloop van tijd niet bijdragen aan de bottom line. De ironie? Velen hebben om te beginnen nooit statistieken. De waarheid is dat innovatielabs die geen statistieken hebben, in wezen zijn voorbestemd om te mislukken. Toegegeven, innovatie vereist een andere manier van denken over financiële ondersteuning. 

Parameters dienen in ieder geval 2 doelen: definiëren wat er op het spel staat voor labinnovators en mensen eraan herinneren dat de voordelen van innovatie variëren van zeer tastbaar (financieel rendement op investering) tot minder tastbaar maar misschien waardevoller (inzicht). 

Een uitstekende set van metrics is de Creative Equity® scan die parameters over verschillende drivers voor innovatie heeft ontwikkeld en wetenschappelijk onderbouwd. De vier key drivers van innovatie zijn het innovatieklimaat, de beschikbare middelen, de aanwezigheid van innovatie-‘champions’ binnen de organisatie en de manier waarop de organisatie in een innovatieve omgeving is ingebed.

Gebrek aan evenwicht in het team

Er is een divers team uit het primaire proces nodig om te slagen. Je hebt wel een paar mensen van buiten de vier muren van de organisatie nodig, maar ze moeten omringd zijn door anderen die een mix van vaardigheden meebrengen – inclusief langdurige medewerkers die een passie voor innovatie hebben en weten hoe de zorginstelling werkt. En het is niet gek om ook mensen uit het primaire proces uit aanpalende organisaties te betrekken.

Omdat besluitvorming binnen de teams wordt belegd zijn ondernemerschap en zelforganisatie kritische vaardigheden. Het team bepaalt zelf haar werkwijze. Dat vraagt nieuw leiderschap; van managen naar coachen, van controle naar vertrouwen, van aansturen naar het stellen van doelen. Om snelheid te realiseren is het van belang medewerkers met deze eigenschappen in de initiële teams te plaatsen. 

Articuleer als bestuurder de purpose en kernwaarden van de zorgorganisatie navenant, dit geeft teamleden het gevoel dat werkzaamheden van vandaag de toekomst verbeteren. Ontdek in welke mate de persoonlijke doelen verbonden worden aan die van de organisatie. 

Bottom line: de plek voor creativiteit is overal. Innovatielabs zijn nuttig omdat ze training, netwerken en andere middelen kunnen bieden om intrapreneurs te helpen slagen – ongeacht waar ze in het bedrijf werken. En idealiter zouden er cellen van innovatie (vaak gedreven door die intrapreneurs) in de hele organisatie moeten zijn. Dit is hoe echte verandering begint te gebeuren, waardoor het culturele DNA van het bedrijf verandert om het hele bedrijf meer op een innovatielab te laten lijken. De Creative Equity® scan levert onmisbare parameters om deze verandering te leiden.


[1]https://www.skipr.nl/actueel/id39389-bestuursvoorzitter-umc-utrecht%3A-helft-zorg-naar-thuis.html

[2]https://www.capgemini.com/news/capgemini-consulting-and-altimeter-global-report-reveals-leading-businesses-continue-to/

[3]https://www.businessinsider.com.au/big-corporates-should-just-ditch-innovation-labs-because-they-dont-work-2017-11

[4]https://hbr.org/2019/07/why-innovation-labs-fail-and-how-to-ensure-yours-doesnt

[5]Horizon 1 defend and extend, Horizon 2 faster emerging new business, Horizon 3 create options for future business

Over de auteur

Eli Berkelmans author

Als ervaren directeur en strategie consultant helpt Eli klanten bij het ontwikkelen van groei strategie en digitale transformatie. Gebruik makend van een gezamenlijke aanpak, te beginnen met het 'Waarom' voor groei of digitale transformatie in de organisatie van de klant, helpt hij bij het stellen van (digitale) doelstellingen en ontwerpen strategie om die doelen te bereiken. Hij past een klantgerichte benadering toe, in het verhogen van klantwaarde, actief gericht op de ROI van digitaal. Heeft u vragen over groei strategie of digitale transformatie? Wilt u uw gedachten delen? Voel u vrij om Eli te contacteren. Voor meer informatie eli.berkelmans@mmi-group.nl

Geef een reactie