Leestijd: ongeveer 4 minuten. Houd mij op de hoogte.
Toen ik mij ging toeleggen op het verbeteren, transformeren van organisaties vond ik dat een inspirerend filmpje. En eerlijk gezegd ook een beetje Amerikaans, met een gefakete traan die wordt weggepinkt. Maar desalniettemin toonde ik het regelmatig in mijn Powerpoint-presentatie aan de organisaties om de setting van onze ontdekkingstocht te presenteren. En eigenlijk is de universele uitdaging van exploratie en exploitatie nu weer actueel. Recent herinnerde ik mij weer in een compact linkedin artikel waarin Deen supermarkten aangeeft dat om toekomstbestendig te zijn forse financiële inspanningen nodig zijn. De analyse daarbij is dat er lang op verrichten en verbeteren en minder op vernieuwen en veranderen.
De corona-crisis zorgt voor een versnelling in de wijze waarop we het onderwijs noodgedwongen vormgeven. Niet persé een kwaliteitsslag, maar wel een duiding waar de mogelijkheden en onmogelijkheden liggen
Langzaam ontstaat het gevoel dat we aan het eind van de corona-crisis beginnen te komen. Als we een ding leren van de grote gebeurtenissen is dat je nimmer terug gaat naar het oude normaal. 9/11 heeft bijvoorbeeld geleid tot onomkeerbare veiligheidsmaatregelen bij het inchecken gezorgd. Je zoon en dochter even in de cockpit laten neuzen zit er ook niet meer in. De uitdagingen zijn even wel onveranderd; de krappe arbeidsmarkt, hoge uitstroom, behoefte tot samenwerking met bedrijfsleven en leerlijnen PO-VO.
De pandemie maakt nog maar eens duidelijk dat de jongeren die voor de grootste uitdagingen staan ook diegene zijn met het minste middelen. Toegankelijkheid voor “leerlingen met een handicap, leerlingen met een laag inkomen en beperkte persoonlijke middelen” loopt risico. Daarbij kunnen leerlingen met psychische problemen niet goed omgaan met nieuwe manieren van werken. Leerlingen met leermoeilijkheden of mensen met financiële en emotionele problemen lopen het meeste risico op dit moment. Onze instellingen worden uitgedaagd om in de behoeften van deze leerlingen te voorzien.
Naast de onderwijsopgave heeft het onderwijs een opgave om verder te professionaliseren, een professionele cultuur door te ontwikkelen, samenwerking in de scholengemeenschap en met de omgeving te vergroten. En ook de bedrijfsvoering door te ontwikkelen naar wendbare en flexibele organisatie. Mean en lean. Juist uniformering en standaardisering zijn in het algemeen voorwaarde om dat te bereiken. Recent onderzoek geeft nog eens aan dat visie, strategische planning, project- en digitale vaardigheden versterkt dienen te worden.
Juist door in te zetten op compacte en sterke organisatie worden onderwijsinstellingen slagvaardiger in het ontwikkelen van het onderwijs.
Over de auteur