“F1 is toch 70 rondjes achter elkaar rijden”. Zo herinner ik mij de uitspraak van de directeur van SAMSON toen de zaakwaarnemer van Jan Lamers hem probeerde te interesseren voor sponsoring. In de kern een juiste samenvatting, het gevecht om de eerste plaats was geweldig. Maar daarom heen…. Juist ook daarom heen.
‘s Ochtends ben ik op de fiets gestapt en zag een niet aflatend lint van enthousiaste F1-liefhebbers het fietspad naar Zandvoort nemen. “We hebben er nu 27 km opzitten…” riep een jonge enthousiasteling die op haar Van Moof fiets, bestickerd met het Duinrell-logo ons voorbij ging; “nog 10” dacht ik. Vaders met hun glunderende kroost, nauwelijks van de lagere school, hard trappend naar het circuit. Langs de route de ondernemers die vaak op innovatieve wijze in de slipstream van deze entourage weer gas konden geven. Wat een positieve vibe. Kippenvel. De winst van Max is geweldig. De echte winst zit hem vooral in het geweldige enthousiasme van alle mensen die lekker meer dan 20 km (of nog meer) afleggen voor een evenement (en ’s avonds opnieuw). En vooral voor al die ondernemers, met Bernard voorop, die hun nek uitsteken om dit fantastische evenement te realiseren en Nederland een geweldige dag te bezorgen. Dan de dag erna gewoon nog even je troep opruimen (foto Haarlems Dagblad). Daar kunnen de badgasten die wat minder om de F1 geven nog een voorbeeld aan nemen.
Leestijd: ongeveer 4 minuten. Houd mij op de hoogte.
Toen ik mij ging toeleggen op het verbeteren, transformeren van organisaties vond ik dat een inspirerend filmpje. En eerlijk gezegd ook een beetje Amerikaans, met een gefakete traan die wordt weggepinkt. Maar desalniettemin toonde ik het regelmatig in mijn Powerpoint-presentatie aan de organisaties om de setting van onze ontdekkingstocht te presenteren. En eigenlijk is de universele uitdaging van exploratie en exploitatie nu weer actueel. Recent herinnerde ik mij weer in een compact linkedin artikel waarin Deen supermarkten aangeeft dat om toekomstbestendig te zijn forse financiële inspanningen nodig zijn. De analyse daarbij is dat er lang op verrichten en verbeteren en minder op vernieuwen en veranderen.
Meer lezenLeestijd: ongeveer 4 minuten. Houd mij op de hoogte.
Vandaag is het precies een half jaar geleden dat bij de eerste patiënt in Nederland corona is vastgesteld. Grote veranderingen hebben plaatsgevonden sindsdien; zowel in de private sector als de publieke sector. Ook in het onderwijs is enorm snel actie genomen om continuïteit te bieden. Digitaal lesgeven is snel doorgevoerd. Digitaal onderwijs zie je wel in een breed aantal verschijningsvormen. Van het digitaal opgeven welke stof door moet worden doorgenomen en welke opdrachten daarbij horen, het lesgeven voor de camera middels zoom/teams/hangouts, tot het toepassen van nieuwe middelen die diverse platformen bieden (flipping the classroom, digitaal toetsen). Nieuwe initiatieven zijn snel doorgevoerd en dragen daarbij aan de nieuwe realiteit. Tijd voor reflectie is er dan niet. Het huis stond in brand.
De visie op onderwijs vertalen naar een visie op digitale vaardigheden bij leerlingen en digitaal bekwame leraren biedt dan een goede leidraad. Zowel binnen individuele scholen als scholengemeenschappen.
Meer lezen