Agile; handle with care

doorEli Berkelmans

Agile; handle with care

(fr)agile!

“Overtuigen is al gebeurd, het gaat nu vooral om het toepassen van e-health op alle plekken waar dat nog niet gebeurd”. Dat stelde Erik Gerritsen in zijn toespraak op de ICT-Health conferentie in Den Haag. Opschalen klinkt plausibel maar toch blijkt met name in de zorg er een kloof tussen het bewustzijn om te veranderen en de capaciteiten om het beoogde doel te realiseren zeer hoog. Het toepassen van nieuwe technologie in werkprocessen vereist meer dan positieve energie. Digitale transformatie is een uitdaging.

Veel nieuwe oplossingen in e-health zijn ontwikkeld volgens de agile methodiek; met kleine multidisciplinaire teams van klant en leverancier werken aan een minimal viable product (MVP) om een knelpunt op te lossen. Anders dan een epd-implementatie, waarin een grote uitrol plaatsvind (big-bang) met bijgaande toegepaste methodieken, zijn deze methoden niet geschikt. Daarom 5 tips om op te schalen.

1. Concentreer je op de klantbehoefte; juist de nieuwe gebruikers.

In tegenstelling tot de veelgebruikte uitrol hebben in een agile ontwikkeling gebruikers in je organisatie, nieuwe behoeften. Mogelijk dat oplossingen hiervoor in de kern reeds aanwezig zijn in het MVP; maar veel waarschijnlijker is dat tijdens het opschalen zelfs gelijke gebruikerstypen, aanvullende behoeften hebben. Deze afwimpelen met ‘voor de anderen werkt het ook”, doet geweld aan de proces om op te schalen en agile te werken. Creëer ruimte om te blijven ontwikkelen.

2. Blijf je eco-systeem ontwikkelen.

Verdergaande behoeften betekent nieuwe oplossingen. Om snelheid te blijven genereren in het opschalen cq. creëren van oplossingen is het bestaande ecosysteem soms onvoldoende. Neem je leverancier en partners mee in de ontwikkkeling en sluit nieuwe partners aan. Zorg dat je leverancier de regie neemt om het ecosysteem uit te breiden. Snelheid is alles.

3. Prioriteer!

Het toevoegen van nieuwe gebruikers vraagt ook een nieuwe manier van werken; de evolutie vanuit het MVP naar een volledige oplossing is wel gebaseerd op hetzelfde principe. Prioriteer de increments op basis van toegevoegde waarde voor gebruikers. En voor opschalen geldt ook het adagium; act fast, fail fast and learn faster. Daarmee bouw aan een betere oplossing maar vooral aan een betere organisatie.

4. Culture eats strategy for breakfast

Zonder werkelijke cultuur verandering, om de organisatie de nieuwe manier van werken te adapteren, is het opschalen gedoemd te mislukken. Een succesvol initiatief wordt “Fragile” in de fase van opschaling. Een collaborative mindset, kennisdeling en vertrouwen bepalen het succes in de initiële fase in het multidisciplinaire team. Deze aspecten moeten ook in de digitale transformatie ontwikkeld worden in de nieuwe teams. Leiderschap moet deze ontwikkeling ondersteunen. Pas dan gaan de cultuuraspecten hand in hand met de nieuwe manier van werken.

5. IT’s technology after all.

Om snelheid te ontwikkelen in de initiële fase is soms wenselijk om buiten het systeem van de  ICT-organisatie te treden. Om succesvol op te schalen is het noodzakelijk om opgelijnd te zijn met de ICT-organisatie. Betrek vanaf het begin de ICT-organisatie bij het traject om zo de voorwaarden om op te schalen vanaf het begin mee te nemen in keuzes, maar ook in de nieuwe manier van werken. Digitale transformatie gaat over mensen dus ook IT-ers.

Dit alles toont aan dat opschalen feitelijk veel lastiger is dan het klinkt; Het vraagt om een nieuwe mindset, een nieuwe manier van werken, binnen de gehele organisatie. Mooie initiatieven verdienen het om succesvol te worden. Niet alleen als oplossing, maar veel belangrijker nog als enabler voor de nieuwe manier van werken en de daarbij behorende cultuur. De beloning is daarentegen groots; voor uw clienten, medewerkers en organisatie. Bent u klaar om op te schalen?

Wilt u meer weten over digitale transformatie, Neem contact op met Eli Berkelmans. eli.berkelmans@mmi-group.nl of 06 340 468 48

Over de auteur

Eli Berkelmans author

Als ervaren directeur en strategie consultant helpt Eli klanten bij het ontwikkelen van groei strategie en digitale transformatie. Gebruik makend van een gezamenlijke aanpak, te beginnen met het 'Waarom' voor groei of digitale transformatie in de organisatie van de klant, helpt hij bij het stellen van (digitale) doelstellingen en ontwerpen strategie om die doelen te bereiken. Hij past een klantgerichte benadering toe, in het verhogen van klantwaarde, actief gericht op de ROI van digitaal. Heeft u vragen over groei strategie of digitale transformatie? Wilt u uw gedachten delen? Voel u vrij om Eli te contacteren. Voor meer informatie eli.berkelmans@mmi-group.nl

Geef een reactie